Search

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403

منو

مواد اولیه آزمایشگاهی






قيمت:   ۰ تومان

مواد اولیه آزمایشگاهی » مواد اولیه آزمایشگاهی

دناتونیوم بنزوات تلخ کننده ، تلخ کننده ، بیترکس موجود

دناتونیوم (به انگلیسیDenatonium) که اغلب با نام دناتونیوم بنزوات شناخته می‌شود (با نام تجاری بیترکس)، تلخ‌ترین ترکیب شیمیایی شناخته شده توسط بشر است.[۱] مقادیر اندکی از این ماده در حدود ۱۰ بخش در میلیون، تقریباً برای تمام افراد غیرقابل تحمل است.

تلخ ترین ماده جهان به نام دناتونیوم بنزوات

 دناتونیوم که اغلب به اسم دناتونیوم بنزوات شناخته می‌ شود، تلخ ترین ماده شیمیایی شناخته شده توسط بشر است. تلخی این ماده به قدری است که حتی مقادیر بسیار کم آن یعنی تنها در حد ۱۰ بخش در میلیون از این ماده می ‌تواند افراد را آزار داده و تلخی آن برای هیچ ‌کس قابل تحمل نیست. 

بسیاری از حیوانات مثل سگ، گربه، خوک، اسب، گوزن به تلخی مزه این ماده بسیار حساس هستند و به همین دلیل در باغ وحش ها برای آموزش حیوانات از این ماده استفاده می‌ شود.

در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به ماده شیمیایی دناتونیوم بنزوات انداخته و در رابطه با ویژگی های این ماده صحبت کنیم.

دناتونیوم بنزوات چیست

دناتونیوم بنزوات در هنگام کار بر روی لیکادویین در آزمایشگاه ها کشف شد و از این ماده برای تلخ کردن مواد غذایی استفاده می شود تا از خوردن عمدی یا تصادفی آن ها اجتناب شود. 

این ماده به رنگ سفید بوده و فاقد بو می باشد اما بسیار مزه تلخی دارد و انسان به شدت به تلخی مزه این ماده حساس می باشد.

ماده شیمیایی دناتونیوم بنزوات کاربردهای بسیار زیادی دارد و نباید این طور تصور کرد که این ماده به دلیل تلخی بیش از اندازه آن، یک ماده شیمیایی بی مصرف بوده و نمی توان از آن استفاده کرد، بلکه در بخش‌ های مختلفی از صنایع، از این ماده شیمیایی استفاده می شود.

کاربردهای ماده شیمیایی دناتونیوم بنزوات

دناتونیوم بنزوات به دلیل تلخی خود، کاربردهای مختلفی دارد. 

اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت ایران:

شرکت های تولید کننده الکل را موظف کرده تا مقادیری از ماده شیمیایی دناتونیوم بنزوات را در الکل های تولیدی خود قرار دهند.

علت انجام این کار به این دلیل است که از مصرف عمدی الکل جلوگیری شود و افرادی که قصد دارند تا الکل را به عنوان خوراکی مصرف کنند، به دلیل تلخی بیش از اندازه الکل نتوانند این ماده را بخورند.

از دیگر کاربردهای دناتونیوم بنزوات می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

تلخ کردن اتیلن گلیکول،

تلخ کردن متانول،

ساخت انواع ضد یخ، 

صنایع رنگرزی،

پاک کننده سرویس بهداشتی، 

صابون مایع، 

شامپو، 

دفع حشرات بزرگ،

ترک عادت جویدن ناخن،

ناخن مصنوعی،

نرم کننده لباس،

خوشبو کننده منازل،

رنگ مو،

پولیش دهنده های اتومبیل،

مواد دافع حشرات 

 

در کشورهای دیگر که خوک ها را پرورش می دهند، برای آن که خوک ها در هنگام نگهداری با یکدیگر دعوا نکنند و همدیگر را نخورد از این محصول استفاده می‌ شود و یکی دیگر از کاربردهای این ماده برای تلخ کردن سیم های کابل است تا از خورده شدن کابل ها توسط حیوانات جلوگیری کنند.

عوارض دناتونیوم بنزوات

بسیاری از افراد فکر می ‌کنند که به دلیل تلخی بیش از اندازه دناتونیوم بنزوات، این ماده سمی است و مصرف این ماده شیمیایی می‌ تواند بر بدن حیوانات و انسان ها آسیب وارد کند، 

اما طبق بررسی‌ های صورت گرفته این ماده بی خطر بوده و سمی نمی باشد و بر اساس آزمایش‌ های انجام شده، استفاده از دناتونیوم بنزوات هیچ آسیبی بر روی ارگان‌ های مختلف بدن نمی زند.

ویژگی های شیمیایی دناتونیوم بنزوات

همان طور که گفته شد، مهمترین ویژگی شیمیایی این ماده تلخی بیش از اندازه آن است. اگر درجه تلخی کویین را به عنوان یک در نظر گیریم، درجه تلخی ماده شیمیایی دناتونیوم بنزوات برابر هزار است و همین مسئله باعث شده تا از این ماده به عنوان تلخ ترین ماده شیمیایی دنیا نام برند. عموما دناتونیوم بنزوات یک جایگزین ارزان قیمت و کارآمد برای محصولاتی همچون لینیک تلخ کویین و گریپ‌ فروت صابون است.

ساختار شیمیایی این محصول به این صورت است که این ماده نوعی از نمک آمونیوم کواترنری است که با ترکیبی از یک کاتیون آمونیوم کواترنری و آنیون بی اثر مثل اسید بنزوئیک یا آنیون ساکارا این به وجود آمده است.

ساختار فرم کاتیون این ماده مشابه ماده بی حسی موضعی مشهور لیدوکائین می باشد و تنها تفاوت آن یک گروه بنزیل است که در اتم نیتروژن آمینو آن قرار گرفته است. این ماده امروزه کاربردهای بسیار زیادی در صنایع دارد و در سراسر دنیا از آن برای ایجاد مزه تلخ در مواد شیمیایی مختلف استفاده می‌ شود.

نقش دناتونیوم بنزوات در صنایع

در حال حاضر شورای ملی ایمنی و انجمن پزشکی آمریکا افزودن دناتونیوم بنزوات را به بخش ‌هایی از ترکیبات شیمیایی که گروه‌ های نسبتاً سمی یا سمی باشند، توصیه می ‌کند. 

در واقع افزودن این ماده به مواد سمی یا نسبتاً سمی به این دلیل است که تلخی آن باعث شود تا افراد نتوانند آن مواد را به صورت عمدی یا سهوی به عنوان یک ماده خوراکی استفاده کنند.

همان طور که پیش از این نیز گفته شد، این محصول امروزه در بخش ‌های مختلفی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و مواد بسیار زیادی با استفاده از این ماده به وجود می آیند.

ماده دناتونیوم بنزوات یک ماده شیمیایی کاملا پایدار است و با اکثر مواد شیمیایی سازگاری دارد. این سازگاری به شکلی است که اضافه کردن دناتونیوم بنزوات به مواد شیمیایی دیگر، بر روی کارایی آنها تاثیری ندارد و همین مسئله باعث شده تا بتوان از این ماده در بخش ‌های مختلفی از صنایع استفاده کرد و نگرانی در رابطه با تغییر عملکرد و کارایی مواد شیمیایی نداشت.

به دلیل آن که این ماده شیمیایی بسیار تلخ است و ممکن است تا کار با نوع جامد آن بسیار سخت باشد، بسیاری از تولید کنندگان این ماده این ماده را به شکل محلول های آماده در اتانول و با غلظت های مشخص و بالایی تولید و عرضه می‌ کنند تا صنایع بتوانند با توجه به نیاز خود، دناتونیوم بنزوات را در مقادیر مشخص خریداری کرده و از آن در محصولات خود استفاده کنند.

نکات ایمنی در رابطه با دناتونیوم بنزوات

پیشتر نیز به این نکته اشاره کردیم که دناتونیوم بنزوات یک ماده شیمیایی سمی نیست و تنها ویژگی این ماده تلخی بیش از اندازه آن می باشد. طبق بررسی های صورت گرفته این ماده آسیبی به بدن وارد نمی کند ولی با این حال در مواد و فرآورده‌ هایی که از دناتونیوم بنزوات استفاده می‌کنند، باید به این موضوع اشاره شود که در این ماده وجود دارد.

علت آن این است که وجود چنین برچسبی بر روی یک فراورده نشان از ایمن بودن آن است و همین طور نشان می ‌دهد که تولید کننده پیش‌بینی ‌های لازم را برای جلوگیری از خورده شدن محصول خود را کرده است و با اضافه کردن دناتونیوم بنزوات سعی کرده تا کاری کند که مصرف‌ کننده نتواند عمداً یا سهواً فرآورده به وجود آمده را مصرف کند.

امروزه این مسئله حائز اهمیت است و بسیاری از تولیدکنندگان مواد مختلف استفاده از دناتونیوم بنزوات را به عنوان یکی از پارامترهای مشتری مداری خود در نظر می گیرند و در تبلیغات خود از این مسئله به عنوان رعایت حقوق مصرف کننده از سوی تولید کننده نام می‌ برند.

اگر با مشکل جویدن ناخن مواجه هستید و یا به مکیدن انگشت خود اعتیاد دارید، می توانید با استفاده از این ماده چنین اعتیادی را از بین ببرید. تنها کافی است تا کمی دناتونیوم بنزوات را در حجم مشخصی بر روی ناخن یا انگشت خود زنید و هر زمان که قصد داشتید تا ناخن خود را جویده و یا انگشت خود را مک زنید، تلخی دناتونیوم بنزوات می تواند شما را از این کار باز دارد و این اعتیاد را از بین ببرد.

یکی از نکاتی که در رابطه با مصرف این ماده شیمیایی باید بدانید این است که از این ماده به عنوان منحرف کننده نیز در فرآورده های مختلف استفاده می ‌شود. در واقع منحرف کننده، ماده ‌ای است که برای جلوگیری از مصرف مواد سمی از آن استفاده می ‌شود. به عنوان مثال می توانید مقادیر بسیار زیادی از دناتونیوم بنزوات را در اتیلن گلیکول، متانول و الکل صنعتی مشاهده کنید.

ویژگی‌های دیگر این محصول

دناتونیوم بنزوات اغلب در چسباندن الکل به عنوان یک ماده غیر فعال مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به مایعاتی نظیر حلال ها، رنگ لاک، الکل، لوازم آرایشی و بهداشتی اضافه می‌ شود. در سال ۱۹۹۵ ایالت ارگان اجازه اضافه شدن این محصول به مواد شیمیایی مختلف را داد و از آن زمان تا به امروز، استفاده از این ماده به طور فزاینده ‌ای در حال افزایش است.



فروش ال متیونین ۲۵کیلویی محصول چین
خرید و فروش اسید آمینه ال-متیونین ال متیونین ۲۵کیلویی چین L-Methionine
مواد اولیه آزمایشگاهی
۰ تومان


فروش پروتئین وی کنستانتره 80 درصد WPC 80% واردات جدید از کشور هند در پاکت های 20 کیلویی با بالاترین کیفیت تماس ...
مشخصه ها: حاوی 80% وی پروتئین، با قابلیت هضم و جذب بالا پروتئین تقویت کننده سیستم ایمنی حاوی اسیدهای امینه ...
آرایشی بهداشتی
۰ تومان


Diphenylacetonitrile 25kg china موجود در ایران 09121965797
Diphenylacetonitrile 25kg china موجود در ایران
مواد اولیه آزمایشگاهی
۰ تومان


دی فنیل استونیتریل 25kg فروش - 09121965797
دی فنیل استونیتریل 25kg فروش Diphenyl acetonitrile
مواد اولیه آزمایشگاهی
۰ تومان


فروش ساپونین استخراج شده از Saponin Quillaja bark محصول چین ۲۵کیلوگرمی واردات جدید . تنها واردکننده ساپونین در ایران ...
ساپونينها تركيبات طبيعي با منشأ گياهي ميباشـند كـه بـه علت داشـتن بخـشهـاي آبدوسـت و چربـيدوسـت، داراي خاصيت ...
مواد اولیه آزمایشگاهی
۰ تومان


میکروکریستالین سلولز 101 و 102 Microcrystalline Cellulose (MCC 101, 102) Powder CAS 9004-34-6 موجود تماس : 09121965797-88984092-88984093-88984094
فروش میکروکریستالین سلولز کد 101 و 102 Microcrystalline Cellulose (MCC 101, 102) Powder CAS 9004-34-6 Microcrystalline Cellulose (MCC 101, 102) Powder CAS 9004-34-6 ...
مواد اولیه آزمایشگاهی
۰ تومان


فروش کلروهگزیدین گلوکونات 20درصد 200 کیلویی
فروش کلروهگزیدین گلوکونات 20درصد 200 کیلویی
مواد اولیه آزمایشگاهی
۰ تومان


مواد اولیه آزمایشگاهی
۰ تومان


فروش اولئیک اسید Oleic acid محصول مالزی ، چین ، ایران در بسته بندی ۱۸۵ کیلویی
خرید فروش اولئیک اسید محصول چین با کیفیت بسیار بالا تناژ موجود oleic acid
آرایشی بهداشتی
۰ تومان
1
بعدي
آخر
(1 تا 10 از 2242)

راه اندازي فروشگاه در Eforosh رايگان است

فروش تریس هیدروکلراید،کوجیک اسید,استونیتریل،گلیکولیک، گلوکزامین،کندروتین،دی،فنیل،استو،نیتریل،متادن،افغانستان،کوژیک اسید,هیالورونیک اسید,دی فنیل استونیتریل,DIPHENYLACETONITRILE,پاراستامول,PARACETAMOL,استامینوفن,سدیم اسکوربیل فسفات،متادون،متادن،فروش متادون،متادون پودری،متادون پودری چین،Methadon,فروش Methadon,واردکننده متادون،خرید متادون،تریزما هیدروکلراید،تریس هیدروکسی متیل امینو متان،فروش تریس بیس،فروش تریس هیدروکلراید،تریتون ایکس،فروش تریتون،فروش پنتیلن گلایکول،خرید پنتیلن گلایکول،پنتیلن گلایکول پنتیلن گلیکول پنتیلن ،پنتیلن گلایکول، پنتیلن گلیکول، penthylene glycol , ارایشی ، بهداشتی، ارایشی بهداشتی، بهداشتی، آرایشی، واردات، چین،فروش ترایزول ترمو،فروش ترایزول گیبکو،خرید و فروش سدیم اسکوربات،وارد کننده سدیم اسکوربات،وارد کننده سدیم آسکوربات،واردکننده سدیم اسکوربات،واردکننده سدیم آسکوربات،فروش ویتامین سی،فروش ویتامین c، کلاژن،فروش کلاژن،فروش کلاژن خوراکی،ژلاتین،کلاژن گاوی،کلاژن ماهی،فروش کلاژن خوراکی،انواع کلاژن خوراکی،انواع کلاژن،واردات کلاژن،واردات کلاژن خوراکی،collagen،فروش collagen خوراکی،واردکننده کلاژن،کلاژن فرانسه،کلاژن گاوی خوراکی چینی،کلاژن چینی،اتیل وانیلین،فروش اتیل وانیلین،وارد کننده،مواد شیمیایی،مواد ازمایشگاهی،مواد آزمایشگاهی،فروش اسید آمینه،فروش اسید امینه، فروش ال پرولین، فروش پرولین، گلوتامین،تری فلورواستیک اسید،سدیم اسکوربات،سدیم آسکوربات،واردات چین،فروش مواد شیمیایی،فروش مواد شیمیائی،هیالورونیک اسید،واردات سیگما،فروش رنگ،سیگما،مرک،آلمان،المان،چین،واردکننده مواد شیمیایی شرکت مرک آلمان،واردات مواد شیمیایی،واردات مواد شیمیائی،نماینده رسمی شرکت مرک در ایران،واردات دارو،دارو،مواد اولیه،ارایشی بهداشتی،مواد اولیه آرایشی بهداشتی،سیگما،کد،واحد،وارد،دانشگاه،ازمایشگاه،آزمایشگاه،واردکننده سیگما،فروش مواد آزمایشگاهی،MERCK,SIGMA,ALDRICH,CDH,CDH INDIA,DEXTRIN,DEXTRINE,HYALURONIC ACID,هیالورونیک اسید،نماینده شرکت سیگما،مواد،فروشنده،واردکننده،فروش مواد شیمیایی،فروش مواد شیمیائی،اسید آمینه،اسیدهای آمینه،اسید امینه،دارو،مواد اولیه،شیمی،نمایندگی مرک،نمایندگی MERCK،شیمی،ازمایش،ازمایشگاه،آزمایشگاه،آزمایشگاهی،واردات،اصل،ارجینال،ارژینال،واردکننده شرکت CDH، صادرات،واردات،هند،سولفوریک،متانول،اتانول،هیدروژن،سولفات،سدیم،پتاسیم،کلریدریک،ارایشی،بهداشتی،دارو،واردات مواد اولیه دارویی،واردات مواد شیمیایی شرکت مرک المان،کارلو،کارلو اربا،نماینده شرکت کارلو ایتالیا،اسید،اسید امینه،اسید آمینه،اسیدهای امینه،واردات انواع ویتامین،ویتامین ا،ویتامین آ،ویتامین بی،ویتامین سی،ویتامین دی،ویتامین ای،ویتامین د،ویتامین کا،لایزین،گلوتامین،استیک اسید،فلورو،فلوئور،آهن،اهن،سولفات،هیدروژن،هیدرات،واردات مواد شیمیایی،واردات مواد شیمیائی،واردات شرکت مرک،واردات شرکت ،شیمی،فیزیک،شیشه الات،شیشه آلات،،واردات مواد شیمیایی شرکت سیگما،مواد اولیه،داروسازی،سازمان،استونیتریل،هند،مواد هندی،مواد،ماده،مواد،نمایندگی مرک المان،نمایندگی مرک آلمان،نماینده سیگما امریکا،نماینده سیگما آمریکا،نمایندگی سیگما،فروشنده مواد شیمیایی،مواد عمده،مواد خرد،داروسازی تماد،داروپخش،انستیتو پاستور،واکسن،امپول،آمپول،واردات مواد،مواد کارلو،هگزان،اتیل،متیل،کلراید،دی فنیل استونیتریل،ان-۲-کلرو پروپیل دی متیل امونیوم کلراید،استیک اسید،ضدعفونی،ماسک،الکل،کلسیم،فسفات،بروماید،فلوراید،بتاسیکلودکسترین،بتا سیکلو دکسترین،بتا-سیکلودکسترین،شیمی،استامینوفن،پاراستامول،اتیل اولئات،اسدهای چرب،مریستات،گلیسیدیل،فروش استامینوفن،فروش ،واردات مرک،سدیم دودسیل سولفات،فروش بنزوکائین،بنزوکائین,لیدوکایین,لیدوکائین,دی فنیل استونیتریل,مواد شیمیایی,شیمیایی,شیمیائی,تائورین,کراتین,لوتئین,هیدروکینون,پروتئین,دگزامتازون,سیپروهپتادین,سدیم اسکوربیل فسفات,سدیم,پتاسیم